Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čtyři dny v klášteře

 Na kursu jsem totiž jediná nepraktikující a pravda….připadám si zpočátku mezi 17ti katolíky, jednou pravoslavnou a dvěma řádovými sestřičkami poněkud nepatřičně. 

Jak se ze mě stal ikonopisec?

Jednou větou? Otevřela jsem Bohu své srdce zcela a beze zbytku – buď vůle tvá!

Cha! Další prdlá padesátnice (myslí si teď ti, kdo tento zázrak nezažili).

   Těm, kdo mě trochu znají, vyskočí v hlavě mnoho otazníků. I já je tam měla. Když mi můj drahý muž před několika lety, v době mé tvůrčí krize radil: maluj svaté obrázky, o ty je vždy zájem…..Říkala jsem si - nemůžu, protože necítím, že bych měla a mohla. Pravdivost je jedna z věcí, kterou mé svědomí vždy vyžadovalo. No, a najednou mohu, dokonce MUSÍM!

Ikona "Dobrý pastýř" - vaječná tempera na dřevě. Pokud se chcete podívat na další mou práci, rozklikněte prosím foto. Děkuji.

Co je vlastně ikona?

   Ikona je okno do jiného světa, dimenze, která nás přesahuje, jednoduše řečeno - okno do nebe. Ikony jsou uctívány především v pravoslaví a ortodoxních církvích, nicméně byly tvořeny již v ranném křesťanství, v době před rozdělením církve a tudíž můžeme říci, že mají své místo i v západní kultuře víry.

   Zobrazování na ikonách i jejich technické zhotovování se řídí přesnými pravidly - tzv. „kánonem“. Zvláště způsob zobrazování osob na ikonách podléhá přesným definicím, stanovujícím kdo a jak může být na pravé ikoně zobrazen. Západní náboženské obrazy nepovažují pravoslavní za ikony. V pravoslavném chrámu by správně nemělo být žádné zobrazení, které není v souladu s ikonografickým kánonem, a už vůbec ne žádné sochy. Ikona je především liturgickým předmětem, který slouží při uctívání Boha.

 

   Dnes mohu říci, že k tvorbě ikon a tvorbě ikonami ovlivněné se cítím povolána. A to – světe div se, nepokřtěna a nepraktikující. Přivedly mě k tomu duchovně – mystické zážitky, kterých jsem si minulý rok užila do sytosti. Kdo, nebo co za to může? To bych tedy taky ráda věděla, protože bych si té krásy, lásky, radosti a bezčasí chtěla užívat co nejvíc a co nejčastěji. Jenže chtění je právě v přímém rozporu s tím, se TAM dostat.

   Každopádně a s určitostí děkuji meditaci. K té mě před časem, na pobytech s jógou, přivedla skvělá Jitka Stehlíková. Zjistila jsem, že když utiším myšlenky, vytvořím místo pro ….zázraky. Ne, že by se hned děly, ale život se jaksi začne bez úsilí skládat do krásné mozaiky. Dále děkuji Marcele Krčálové a jejím Dynamickým konstelacím, které mi rozkryly dosud nepochopené zákruty života. Marcela také vyslovila tu pro mě významnou větu: Živote, co po mě ještě chceš? Dále děkuji Raduši Kudrnové a intuitivnímu tanci. Když si tělo dělá při tanci co chce, vytřese ze sebe všechny staré strachy a bloky, duše jásá. Raduška mi nedala jen tanec, ale také důvěru v život….důvěru v Boha. A nakonec nesmím zapomenout na Martinu Cibulkovou a její masáže. Úžasné ženy. Děkuji, děkuji, děkuji!

   Jednoho dne, při vstupu do meditace odříkávám si v duchu Otčenáš…. Při slovech ….buď vůle tvá, - udeřil blesk. Velký AHA moment. Pááááni! Vždyť je to tak snadné. Jen tiše poslouchat, nebát se jít tam, kam mě život volá a užívat plnými doušky radost, která na Jeho cestě panuje.

   A pak jsem šla tančit do tmy. Děkuji Zuzaně Pipkové, která se této disciplíně věnuje. Umí namíchat takovou muziku, že musíte mozek vypnout, aby se pořád nedivil. V temném pražském kamenném podzemí se najednou ozvaly ruské častušky a mě vzali do těsného kruhu tance mí předci. Ano, jsem z jedné čtvrtiny Ruska, ale nikdy jsem tomu nepřikládala význam. Jenže najednou mi zní dutě v hlavě : kaněšno, ty naša, NAŠA, NAŠA!!! Je to velkolepé, je to silné, vím, že k nim patřím. Co pro vás mohu udělat? Odpovědi se mi dostalo až za pár dní.

Ikona "Ece homo"  - vaječná tempera na dřevě. Chcete li se podívat na další mnou vytvořené, rozklikněte foto. Děkuji.

   Ikony, které visí u rodičů v obýváku jsem vždycky vnímala jen jako hezkou starožitnost. A najednou zní dutě v mém čele IKONA, IKONA, IKONA……no, poslechnu, to je jasný a už to gůgluju. Našla jsem Martina Damiana, který pořádá kursy tvorby ikon. To, že oficiálně je v kursu místo až skoro za rok, ale po mailovém dotazu se „náhodou“ uvolní místo už za 14 dnů mě naprosto nepřekvapuje.

   Na začátku nového roku 2020 se ocitám v Rajhradu u Brna, v klášteře sester Tešitelek na kursu Duchovní obnovy a psaní ikon. Tvorba ikony je především modlitba – upozorňuje mě předem Martin. Aha. Na kursu jsem totiž jediná nepraktikující a pravda….připadám si zpočátku mezi 17ti katolíky, jednou pravoslavnou a dvěma řádovými sestřičkami poněkud nepatřičně. Poprvé v životě si jdu při mši svaté pro požehnání a poté půl hodiny brečím vděkem.

   Bez církevní příslušnosti, nepraktikující, nepokřtěná. A přesto Ho cítím tak blízko, tak skutečně, tak opravdově. A po všech těch nešporách a adoracích a krásné mši svaté, kterou jsem denně absolvovala vím, že na tom nic nezměním. Dost mi totiž vadí neustálé církevní zdůrazňování toho, jak jsme nicotní a hříšní. Ježíši smiluj se…..oroduj za nás….pros za nás…..Myslím, že jsem se dostala k Bohu tak blízko opakem toho, co církev po svých farnících chce.

   Pracuji méně a dovolím si být líná. Jsem neposlušná. Poslouchám jen své tělo a své svědomí. Uvěřila jsem sama sobě, své síle. Miluji sebe samého a až pak svého bližního. Jsem velkolepá! Stvořil mě přece k obrazu svému a je laskavý, je milosrdný. Dovolím si, dovolím si, dovolím si!!! Pokora? Obrovská. Ovšem jen vůči Jeho vůli, kterou cítím ve svém svědomí. S Bohem prostě raději komunikuji přímo, ale nepopírám, že již sepsané modlitby a příběhy mi mnohokrát pomohly a pomáhají.

   Jako Lehkoživka (20let tvůrčí práce) jsem chtěla rozdávat úsměv a radost. To vůbec není málo a myslím, že se mi to dařilo. Ale dozrála jsem k tomu, že toužím vzbuzovat vědomí Boží přítomnosti v každém z nás. Jak? To se ještě ukáže. Znám úkol, znám prostředky a nějak to už s Boží pomocí pospojuji! Těšíte se? Ó, já se těšíííím. Život je zázrak.

Autor: Ivana Knapová | středa 28.6.2023 8:00 | karma článku: 14,63 | přečteno: 562x
  • Další články autora

Ivana Knapová

Zcela pravdivá, zranitelná, nahá!

Ať se tady stane cokoli, nikdo se o ničem nedozví....no, přinejhorším ho přeperu! Musela jsem se usmát myšlenkovému vzorci, který toto vyprodukoval.

25.10.2023 v 8:00 | Karma: 7,73 | Přečteno: 269x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Miluju svou bolest !

Kolem kurtu se srocovali houfy mužů různého věku. Že to není jen kvůli nohám, mě upozornila až vedoucí oddílu, která mi nařídila nosit už tehdy dost nenáviděný kousek oblečení – podprsenku.

19.10.2023 v 8:00 | Karma: 11,25 | Přečteno: 432x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Kostel a covid

Už bylo tak narváno, že zanikl osobní prostor. Dav mě přimáčkl na záda muže přede mnou. Hmm, tak tenhle oblek čistírnu nikdy nenavštívil a pán v něm by podle odéru očistu také potřeboval.

23.8.2023 v 8:00 | Karma: 11,20 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Jak namalovat Marii?

Proč malované ikony nedělá kdekdo? Vždyť je to JENOM kopie! Proč ikony chtivé ženy jezdí opakovaně na celkem drahé kursy jejich tvorby, když už ví, co a jak a mohou si je namalovat doma v obýváku?

12.7.2023 v 8:00 | Karma: 8,98 | Přečteno: 223x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Zbude z tebe jen mastnej flek!

Co se v takovém případě dělá? Mám zavolat městskou, ať to nějak zařídí? A co když tam dřív než oni bude ten mastnej flek? Silnice je docela frekventovaná.

5.7.2023 v 8:00 | Karma: 9,51 | Přečteno: 268x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda poblíž letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:30

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 588x
Milí! Cesta byla klikatá, ale dovedla mě k vysněnému cíli. Vystihuje ho můj nick na FB - Pozdě, ale malířka. 

    Inspirace se ovšem projevuje nejen barvami a štětcem, ale i slovem. Svými názory a zkušenostmi snad některým z vás dodám odvahu, či naději. A nebo se alespoň zasmějete.

moje tvorba výtvarná : www.ivanaknapova.cz

Seznam rubrik