Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zbude z tebe jen mastnej flek!

 Co se v takovém případě dělá? Mám zavolat městskou, ať to nějak zařídí? A co když tam dřív než oni bude ten mastnej flek? Silnice je docela frekventovaná.

   To už jste určitě někdy slyšeli. Třeba při hlasitých úvahách, co zbude, když...a viděli jste ho někdy? Já teda jo. Docela často. Zejména po ránu, v autě, pokouším se mu vyhnout, pokud je to bezpečné a víc na něj nemyslet. Zejména když to byl mastnej flek s chlupama.

   Brzo po ránu venčím. Je to krásný čas. Nezávisle na počasí. Někdy si užívám tichou cestu kolem řeky. Naproti mi přicházejí verše a krásná spojení slov. Váhám zda se snažit si je zapamatovat, nebo je jen nechat proudit a doufat, že si později cosi vybavím. Jindy se sejdu s kamarádkou a jejím čtyřnohým miláčkem, abychom si v přilehlém lesíku užily příjemný sociální kontakt a inteligentní konverzaci.

   Dnes, na první křižovatce směrem k lesu ležela kočka. Přejetá, mrtvá kočka. Pes nebyl na vodítku. Rychle jsem ho přivolala a vyrazila opačným směrem. Jenže tu kočku – to bezvládné kočičí tělo už jsem z hlavy nedostala. V mysli se mi objevily ty chlupaté mastné fleky, které občas všichni míjíme na silnici a snažíme se jim vyhnout.

   Co se v takovém případě dělá? Mám zavolat městskou, ať to nějak zařídí? A co když tam dřív než oni bude ten mastnej flek? Silnice je docela frekventovaná.

Vrátila jsem se z procházky dříve, než obvykle. Vyhrabala jsem v komoře vyřazené prostěradlo. Kočku i vyhřezlý obsah jejího bříška jsem do prostěradla úhledně zamotala a balík vhodila do nejbližší popelnice. Ještě, že je právě dnes svoz! Nad víkem popelnice jsem ještě křížek nedělala...

 

Akryl na plátně. Tento obraz již má svou majitelku. Jestliže chcete vidět další mou práci, rozklikněte foto. Děkuji.

Už je po poledni a já mám kočku pořád v hlavě. Tedy spíš tělo. Opuštěné tělo. Opuštěné obydlí. Na rozdíl třeba od domu má tělo tu nevýhodu, že nejde znovu použít, když se duše odstěhuje. Nejde zrekonstruovat, vytunit a používat takřka donekonečna, jakkoli by bylo dobře navržené a udržované. Duše prostě odchází a tělo tu nechá. Odpad? Památka pro pozůstalé? No, s tím mumifikováním to nikdy nedopadlo nijak slavně. I když se Egypťané i Rusové dost snažili.

Vybavuji si všechny možné typy pohřbívání co znám, nebo jsem o nich někdy četla či slyšela. Proč tělo psa skončí v kafilérce i když jsme ho milovali mnohem víc, než třeba tchýni, pro kterou je připravena rodinná hrobka? Proč jedno tělo ukládáme do hrobu a jiné, proměněné v popel rozsypeme na loučce? Plníme přání nebožtíka, nebo se chováme prakticky? Proč jeden staví mramorovou hrobku a druhému stačí otevřít rodinné album? Není uchování fotografie a příběhu důležitější, než oprašování náhrobku? A oprašujeme náhrobek, nebo vlastní ego?

Je-li vám aspoň přes třicet, určitě jste si všimli, že se věci poslední dobou dost rychle mění. Já si tedy všimla, že všudypřítomné změny se dotkly i našich věcí posledních. Například smuteční obřad už zdaleka není samozřejmostí. V době covidu si naši spasitelé usmysleli, že i pohřby jsou nebezpečné! Shlukne se tam někdy i víc jak deset lidí! Co kdyby někteří museli do krematoria zanedlouho znovu? Co se dá zakázat, to není nezbytné! A proč tedy ukládat urny do hrobu, když na další hroby už není na hřitově místo? Uděláme tedy pro ně takovou knihovnu (nebo králíkárnu) ale nazveme ji nějak ušlechtile. Kolumbárium? Jak se cítíte při spočinutí před urnou v kolumbáriu?

No, nějakou úctu k té vyprázdněné formě je určitě dobré zachovat. To mě vedlo k tomu, udělat z kočky úhledný balík. Jenže vhodit balík do popelnice tedy moc uctivé není. Jsem pokrytec? Co byste dělali vy? A co uděláte s těly vašich blízkých? Víte, co si přejí? A co si přejete vy? Nebo se tváříte, že smrt neexistuje?

Ten den jsem ještě jednou jela přes „kočičí křižovatku“ a teprve tehdy mi to docvaklo. Pravý důvod všech aktivit. Nutně potřebujeme krásu!!!

Kdyby se kočka okamžikem smrti proměnila v květinu, nikdo by se s jejím odklízením nenamáhal.

Celý zbytek dne jsem přemýšlela o tom, jak je krása důležitá! Proč ji potřebujeme, proč se všemožně snažíme dát věcem krásnou formu, proč se krásou obklopujeme. Jen si uvědomte, kolik lidí se živí navrhováním a vytvářením krásy. Krásných věcí. Proč i u věcí užitkových je design tak důležitý? Kolik energie vynaložíme na to, abychom se líbli druhým lidem, abychom se líbili sami sobě?

A proč i to nejkrásnější tělo se okamžikem smrti mění na divný kus hmoty? Proč zvadlá květina pozitivní emoci neprobudí? Když dáš krásný tvar neživé hmotě, může krásnou zůstat. Tam, kde dojem dotvářela živost a zejména tam, kde se připojila i síla ducha, veškeré kouzlo odchází spolu se životem.

Potřebujeme se rozloučit, potřebujeme rituál a potřebujeme krásu. Krása a láska zvyšují naše vibrace, zlepšují nám náladu, přibližují nás Bohu. Na tom se nic nemění celá staletí.

Možná se za pár desetiletí stane běžným těla ukládat do kořenových vaků nově vysazených stromů. To by se mi líbilo. A nebo můj popel vysypte u řeky. Snad zbude příběh a možná fotografie. 

Autor: Ivana Knapová | středa 5.7.2023 8:00 | karma článku: 9,51 | přečteno: 268x
  • Další články autora

Ivana Knapová

Zcela pravdivá, zranitelná, nahá!

Ať se tady stane cokoli, nikdo se o ničem nedozví....no, přinejhorším ho přeperu! Musela jsem se usmát myšlenkovému vzorci, který toto vyprodukoval.

25.10.2023 v 8:00 | Karma: 7,73 | Přečteno: 269x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Miluju svou bolest !

Kolem kurtu se srocovali houfy mužů různého věku. Že to není jen kvůli nohám, mě upozornila až vedoucí oddílu, která mi nařídila nosit už tehdy dost nenáviděný kousek oblečení – podprsenku.

19.10.2023 v 8:00 | Karma: 11,25 | Přečteno: 432x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Kostel a covid

Už bylo tak narváno, že zanikl osobní prostor. Dav mě přimáčkl na záda muže přede mnou. Hmm, tak tenhle oblek čistírnu nikdy nenavštívil a pán v něm by podle odéru očistu také potřeboval.

23.8.2023 v 8:00 | Karma: 11,20 | Přečteno: 410x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Jak namalovat Marii?

Proč malované ikony nedělá kdekdo? Vždyť je to JENOM kopie! Proč ikony chtivé ženy jezdí opakovaně na celkem drahé kursy jejich tvorby, když už ví, co a jak a mohou si je namalovat doma v obýváku?

12.7.2023 v 8:00 | Karma: 8,98 | Přečteno: 223x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Čtyři dny v klášteře

Na kursu jsem totiž jediná nepraktikující a pravda....připadám si zpočátku mezi 17ti katolíky, jednou pravoslavnou a dvěma řádovými sestřičkami poněkud nepatřičně.

28.6.2023 v 8:00 | Karma: 14,63 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 588x
Milí! Cesta byla klikatá, ale dovedla mě k vysněnému cíli. Vystihuje ho můj nick na FB - Pozdě, ale malířka. 

    Inspirace se ovšem projevuje nejen barvami a štětcem, ale i slovem. Svými názory a zkušenostmi snad některým z vás dodám odvahu, či naději. A nebo se alespoň zasmějete.

moje tvorba výtvarná : www.ivanaknapova.cz

Seznam rubrik