Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kostel a covid

Už bylo tak narváno, že zanikl osobní prostor. Dav mě přimáčkl na záda muže přede mnou. Hmm, tak tenhle oblek čistírnu nikdy nenavštívil a pán v něm by podle odéru očistu také potřeboval.

Že po Covidu už nikdo ani nevzdechne? Naštěstí! Taky vám z dnešního pohledu ta doba přijde dost absurdní? No...a já vám o jedné z těch absurdit chci něco úsměvného povědět.

Těsně před propuknutím covidové hysterie mě potkaly ikony. Naučila jsem se je malovat (psát) tak, jak se to kdysi dělalo v ikonopiseckých dílnách. Začala jsem pátrat po starých vzorech, seznámila jsem se s pravoslavnou církví a zjistila jsem, že tatínek je v pravoslaví pokřtěn. V mém dětství ovšem nikdy o víře nepadlo ani slovo. Možná proto, že milovaná babička s velitelskými sklony, která s námi žila, byla nepraktikující, neangažovaná, ale komunistka . Tatínek by nejspíš musel pro propagaci náboženství a pravoslaví v rodině  vydat příliš energie, kterou potřeboval na jiné věci. 

Chrám lásky

Zkrátka. Dosud jsem nepokřtěna a asi tak posledních třicet let s tím občas koketuji. Při studiu pravoslaví to zase přišlo. Cosi jako neurčitá touha. Takové to „co když“ . Znáte to? No, nevadí....

Nejtužší restrikce a zákazy covidové trochu povolily a já zjistila, že tady u nás za rohem, v Mochově je pravoslavný kostel s pravoslavným popem a pravoslavnou bohoslužbou. Zajedu se tam podívat a když tak rovnou pohovořím o možnostech křtu. 

Na místo jsem se vydala s předstihem. Nerada chodím kamkoli pozdě, navíc si aspoň prohlédnu kapli a tak. Kostel malý, uměřený, uprostřed vsi na sympatickém kopečku....U vchodu velká cedule o dodržování nařízení a rouškách. Hmm. Roušku mám v kabelce a nasazuji ji jen na vyzvání. Uvidíme. 

Ihned po vstupu mě přivítala krásná ikona bohorodičky umístěná na vysokém stojanu pod sklem. Hezké. Na stěnách další ikony, které svou barevností a zdobností opravdu neodpovídaly evropsko-křesťanskému vkusu. To, že v lodi kostela byly jen asi tři dřevěné lavice mě nepřekvapilo. Při pravoslavné mši se stojí. Tak jsem si hezky stoupla dozadu do rohu, abych nezabírala místo pravidelným návštěvníkům a čekala jsem, co se bude dít. A dělo se.

Začaly proudit davy. Katolických mší jsem víceméně náhodně absolvovala několik a vždy byl kostel poloprázdný. Prvních deset minut jsem tedy byla víceméně příjemně překvapena. Tolik lidí? I mladí? Celé rodiny? Děti? Ženy v sukních a lodičkách, muži v oblecích....hezké. Roušky? Cha! Navíc sklo nad ikonou vítající bohorodičky bylo zanedlouho pěkně oslizlé. Každý!!! příchozí ikonu políbil. A ne tak jako....náznakem. Malé děti rodiče pěkně přizvedly, aby pusinkou na sklo dosáhly...

Kostelík už byl pěkně zaplněn, ale lidé dál neustále přicházeli. Začala jsem se cítit jak v pražské MHD v době odpolední špičky. Akorát rouška ani jedna. A začalo se cosi dít. Uprostřed mnohohlavého davu se utvořilo něco jako fronta. Vepředu u ikonostasu stál pop a uděloval nejspíš  rozhřešení a požehnání. Věřícímu přehodil přes hlavu cosi jako ručník (samozřejmě krásný a vyšívaný) a dotyčný políbil podaný kříž. Viry? Víra!!!

S tebou navždy

Už bylo tak narváno, že zanikl osobní prostor. Dav mě přimáčkl na záda muže přede mnou. Hmm, tak tenhle oblek čistírnu nikdy nenavštívil a pán v něm by podle odéru očistu také potřeboval. Přepadl mě mírně klaustrofobický pocit. Ovšem při pohledu k východu, který byl zcela zaplněn věřícími, kteří se toužili ještě vmáčknout dovnitř, mi odchod  připadal zhola nemožný. Něco jako na nafukovačce šlajsnou vzhůru. Mezitím už seshora zněly pravoslavné chorály a nebyly mým uším zrovna libozvučné. Těžko říct, zda to bylo vinou zpěvaček či stresu, který se mě začal zmocňovat. 

Nejsem přece žádná víla, to vydržím! Říkám si a pozoruji děti, kterým se tu určitě také nelíbí, ale stojí či se různě vinou po maminkách a tatíncích a nebrblají. Je mi hůř a hůř. Soustředím se na dech a vypnu....vytahuji meditační pomůcku. Jenže za chvíli mi přijde, že není CO dýchat. Stanov si limit! Ano, to mi také pomáhá. Vydržím to do....však už to nemůže dlouho trvat! Po dalších patnácti minutách (které mi připadaly jako tři hodiny) si připadám jako naprostá kráva. Co tu jako děláš?

Najednou zpozoruji pána s košíčkem, který se prodírá neproniknutelným davem a vybírá peníze. Hmmm. Tak to přece jde! Vybrat dary? Ne! Prodrat se davem! A už neváhám ani vteřinu. Tvářím se, jako bych byla těsně před omdlením a vlastně nejspíš vypadám dost zeleně, nemusím nic předstírat. Davaj prajti, spasíba, spasiba....používám jazyk, který jediný slyším všude kolem a krůček za krůčkem si razím nesmlouvavě cestu ven. Ještě chumel na schodech.....dýcháááám. UF.

V parku před kostelem se sesouvám na lavičku, snažím se uklidnit a srovnat si to trochu v hlavě. A musím se začít smát. Tak jóó, Pane. S církví si tedy nic začínat nebudu. Ani s pravoslavnou, ani s žádnou jinou. A jestli já, neočkovaná, zůstanu zdravá i po této akci, tak je to důkazem toho, že covid se sice šíří naprosto nekontrolovaně, ale nejspíš nějakým jiným systémem, než si systematici na ministerstvu zdraví myslí.

P.S. Píšu o tom až teď, kdy je snad už každému jedno, jaké kdo kde zaujímal covidové postoje a stanoviska. Mimo jiné i proto, že i když už vím, že církev prostě pro mě není, ať už jakákoli.....mám ji v úctě. Tak jako v každé jiné instituci vše závisí na lidech s kterými se zrovna potkáte a ti mohou ve vás vyvolat názory, pocity a přesvědčení zcela protichůdné. 

Autor: Ivana Knapová | středa 23.8.2023 8:00 | karma článku: 11,20 | přečteno: 410x
  • Další články autora

Ivana Knapová

Zcela pravdivá, zranitelná, nahá!

Ať se tady stane cokoli, nikdo se o ničem nedozví....no, přinejhorším ho přeperu! Musela jsem se usmát myšlenkovému vzorci, který toto vyprodukoval.

25.10.2023 v 8:00 | Karma: 7,73 | Přečteno: 269x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Miluju svou bolest !

Kolem kurtu se srocovali houfy mužů různého věku. Že to není jen kvůli nohám, mě upozornila až vedoucí oddílu, která mi nařídila nosit už tehdy dost nenáviděný kousek oblečení – podprsenku.

19.10.2023 v 8:00 | Karma: 11,25 | Přečteno: 432x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Jak namalovat Marii?

Proč malované ikony nedělá kdekdo? Vždyť je to JENOM kopie! Proč ikony chtivé ženy jezdí opakovaně na celkem drahé kursy jejich tvorby, když už ví, co a jak a mohou si je namalovat doma v obýváku?

12.7.2023 v 8:00 | Karma: 8,98 | Přečteno: 223x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Zbude z tebe jen mastnej flek!

Co se v takovém případě dělá? Mám zavolat městskou, ať to nějak zařídí? A co když tam dřív než oni bude ten mastnej flek? Silnice je docela frekventovaná.

5.7.2023 v 8:00 | Karma: 9,51 | Přečteno: 268x | Diskuse| Ona

Ivana Knapová

Čtyři dny v klášteře

Na kursu jsem totiž jediná nepraktikující a pravda....připadám si zpočátku mezi 17ti katolíky, jednou pravoslavnou a dvěma řádovými sestřičkami poněkud nepatřičně.

28.6.2023 v 8:00 | Karma: 14,63 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

„Islamisté si v Německu dělají, co chtějí.“ V Hamburku žádali zřízení chalífátu

29. dubna 2024  9:54

Víkendová demonstrace radikálních muslimů v severoněmeckém Hamburku, při které účastníci požadovali...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 588x
Milí! Cesta byla klikatá, ale dovedla mě k vysněnému cíli. Vystihuje ho můj nick na FB - Pozdě, ale malířka. 

    Inspirace se ovšem projevuje nejen barvami a štětcem, ale i slovem. Svými názory a zkušenostmi snad některým z vás dodám odvahu, či naději. A nebo se alespoň zasmějete.

moje tvorba výtvarná : www.ivanaknapova.cz

Seznam rubrik